بازدیدها (Visitors)- بخش سوم

کد ابزار لودینگ

ایران دانلود
فرهنگسرای اطلاعات


بازدیدها (Visitors)- بخش سوم

 

در این درس به بخش های باقیمانده در قسمت Visitors می پردازیم که شامل Behavior و Technology و Social و موبایل است.

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، هر یک از این چهار بخش شامل زیرمجموعه هایی هستند که در ادامه این درس شما با کارکرد تک تک آنها آشنا می شوید.

 

Behavior
در این بخش شما می توانید رفتار بازدیدکنندگان وب سایت خود را مشاهده کنید. به عنوان مثال شما با مراجعه به New vs Returning می توانید درصد بازدیدکنندگان جدید و بازدیدکنندگان بازگشته را مشاهده کنید. به تصویر زیر دقت کنید:

همانگونه که مشاهده می کنید بخش بالایی New vs Resturning را در درس های گذشته توضیح داده ایم و به همین دلیل در اینجا تنها به توضیح بخش پایین که نمودار پای در سمت راست آن به نمایش درآمده است، می پردازیم.

این بخش به صورت پیش فرض میزان بازدیدکنندگان جدید و بازگشته را نمایش می دهد که در درس «بازدیدها (Visitors)- بخش اول» به صورت مفصل تفاوت این دو را توضیح داده ایم. اما این بخش تنها به شما این نمودار را نمایش نمی دهد، بلکه شما می توانید با تغییر Secondary dimension که در بالای سمت چپ جدول قرار دارد، نوع داده ها را از حالت بازدیدکنندگان به وضعیت های دیگر مانند تکنولوژی که شامل مرورگر یا سیستم عامل مورد استفاده کاربران می شود تغییر دهید. برای درک بهتر به شما پیشنهاد می کنیم که با گزینه های مختلف آن بازی کنید تا نمودار پای را براساس اطلاعات مختلف مشاهده کنید.

علاوه بر آن شما می توانید از تغییر گزینه View حالت های مختلف نمایش نمودار را انتخاب کنید، از نمودار پای که به صورت پیش‌فرض است تا نمودار ستونی و یا جدول براساس درصد.

بر همین اساس همانگونه که در بالا گفته شد، به دلیل سادگی کار با بخش های مختلف گوگل آنالیتیکز، شما می توانید به راحتی نمودارهای مختلف را براساس نیاز خود ایجاد کنید. اما شاید شما بخواهید بدانید که بازدیدکنندگان وب سایت شما چند مرتبه به وب سایت شما سر زده اند. برای آنکه این آمار و ارقام را بدست آورید، شما می توانید به بخش بعدی Behavior یعنی Frequency & Recency بروید.

Frequency and Recency
یکی از مواردی که به عنوان صاحب و یا مدیر یک وب سایت برای شما اهمیت دارد، آن است که بدانید بازدیدکنندگان شما به چه میزان به وب سایت شما مراجعه کرده اند و به صفحات مختلف آن سر زده اند. برای درک بهتر این موضوع، کارکرد این بخش را براساس یک مثال توضیح می دهیم.

تصویر زیر آمار یک وب‌سایت را که تا کنون ۴۹۶۳ بازدیدکننده و ۶۷۳۹ بار صفحات آن نمایش داده شده است را نشان می دهد (اگر تفاوت این دو عدد را متوجه نمی شوید، شما را به خواندن مجدد درس «بازدیدها (Visitors)- بخش اول» دعوت می کنیم).

شما در این جدول که نمونه ای از جدول نمایش داده شده در بخش Frequency & Recency است، چهار ستون را مشاهده می کنید:

‏- Count of Visits: این ستون به شما تعداد دفعات بازدید را نشان می دهد. به عنوان مثال عدد یک به معنای یک بار بازدید، عدد ۲ به معنای ۲ بار بازدید و عدد ۹-۱۴ به معنای ۹ تا ۱۴ بار بازدید است.

‏- Visits: این ستون به شما تعداد بازدیدکنندگان را نشان می دهد. به عنوان مثال در جدول بالا تعداد ۴۶۷۱ بازدیدکننده تنها یک بار به بازدید این وب‌سایت آمده اند و تنها ۱ نفر بین ۵۱ تا ۱۰۰ بار از این وب سایت بازدید کرده است.

‏- Pageviews: این عدد همانگونه که بارها گفته شده است، تعداد دفعات صفحات نمایش داده شده را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال ۶۲۹۶ بار از صفحات مختلف توسط بازدیدکنندگانی که تنها یک بار به این وب سایت مراجعه کرده اند، مشاهده شده است و بازدیدکنندگانی که بین ۵۱ تا ۱۰۰ بار به این وب سایت مراجعه کرده‌اند تنها ۱ بار از صفحات مختلف بازدید کرده اند.

‏- Percentage of total: این بخش نیز آمار و ارقام را براساس درصد تعداد دفعات نمایش صفحه و بازدیدکنندگان نشان می دهد.

حالا اهمیت این جدول در چیست؟
اهمیت این جدول در آن است که شما به کمک آن می توانید میزان جذابیت وب سایت خود را بسنجید و هر چه تعداد دفعات بازدید (Count of Visits) بیشتر باشد، این نشان می دهد که وب سایت شما برای دیگران جذاب است.

نکته: اگر در زیر واژه Performance گزینه Count of Visits را انتخاب کنید، تعداد دفعات بازدید و اگر گزینه Days Since Last Visit را انتخاب کنید، تعداد روزهای بعد از آخرین بازدید، نمایش داده می‌شود؛ به عبارت دیگر این گزینه به شما این نکته را می گوید که چه تعداد از بازدیدکنندگان شما در چند روز اخیر از وب سایت شما بازدید کرده اند. به عنوان مثال عدد صفر نشان دهنده بازدیدکنندگان تازه شما هستند و هر چه مقدار این عدد بیشتر شود، تعداد بازدیدکنندگان بازگشته به وب‌سایت شما افزایش پیدا می کند.

Engagement
در این بخش شما می توانید مدت زمانی (براساس ثانیه) که بازدیدکنندگان شما در وب سایت شما مانده اند و همچنین تعداد صفحاتی که در هر بار مراجعه تماشا کرده اند را مشاهده کنید. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید:

در تصویر بالا که نمایی کلی از بخش Engagement است، شما می توانید هر یک از دو حالتی که در بالا به آن اشاره شد را تنها با یک کلیک مشاهده کنید. اگر می خواهید که مدت زمانی که بازدیدکنندگان شما در وب سایت مانده اند را مشاهده کنید، باید بر روی گزینه Visit Duration و اگر می خواهید که تعداد صفحاتی که در هر بار مراجعه از وب سایت را تماشا کرده اند بر روی Page Depth که در زیر عبارت Performance قرار دارد کلیک کنید.

به عنوان مثال به جدول بالا دقت کنید؛ براساس آمار و ارقام نمایش داده شده در این جدول، حدود ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان تنها بین صفر تا ۱۰ ثانیه در این وب سایت صبر کرده اند، این بدان معناست که وب سایت بالا از نظر بازدیدکنندگان دارای جذابیت نیست و بازدیدکنندگان آن با ورود به وب سایت و پس از حداکثر ۱۰ ثانیه بر روی علامت ضربدر مرورگر خود کلیک می کنند و صفحه را می بندند!

اما شاید شما علاقه داشته باشید که از وضعیت گشت و گذار بازدیدکنندگان وب سایت خود مطلع شوید و اینکه آنها در زمان بازدید از وب سایت شما چند صفحه را مرور می کنند. همانگونه که گفتیم، گوگل آنالیتیکز برای این علاقه شما راه حلی ساده اندیشیده است و شما می توانید با کلیک بر روی Page Depth به این آمار دست پیدا کنید.

جدول بالا نمونه ای از بخش Page Depth است که برای درک بهتر شاید بد نباشد که کمی در مورد آن توضیح دهیم.

در ستون اول این جدول، تعداد صفحات مرور شده توسط بازدیدکنندگان وب سایت شما در یک بار بازدید به نمایش درآمده، در ستون دوم تعداد بازدیدکنندگان، در ستون سوم تعداد صفحات نمایش داده شد و در ستون آخر نیز درصد بازدیدکنندگان و تعداد صفحات نمایش داده شده مشخص است. به عنوان مثال ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان قبل از آنکه وب سایت به صورت کامل بالا بیاید، وب سایت را ترک کرده اند! یا بیش از ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان تنها یک صفحه در هر دفعه بازدید از وب سایت را تماشا کرده اند که این آمار مجددا تایید می کند که این وب‌سایت برای بازدیدکنندگان آنقدرها جذاب نیست که به مرور و گردش بیشتر در آن بپردازند.

 

Technology
همانگونه که از اسم این بخش مشخص است، در این قسمت می توانید کلیه اطلاعات مهم در مورد بازدیدکنندگان خود را از نظر تکنولوژی بدانید؛ اطلاعاتی مانند نوع مرورگر، نوع سیستم عامل و نوع اینترنت مورد استفاده بازدیدکنندگان وب سایت‌تان؛ و تمامی این اطلاعات در دو بخش Browser & OS و Network در دسترس هستند.

Browser & OS
همانگونه که از اسم این بخش مشخص است، شما به کمک این بخش می توانید بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس نوع مرورگر و سیستم عامل تقسیم بندی کنید. Browser & OS مانند بخش های قبلی که توضیح دادیم از دو بخش تشکیل شده است که در بخش بالایی آن بازدیدکنندگان روزانه وب سایت به صورت نموداری نشان داده شده اند و آن را در درس های گذشته توضیح داده ایم. اما بخش پایینی به صورت زیر است که در اینجا در مورد آن می خواهیم صحبت کنیم.

در این بخش همانگونه که گفتیم، شما می توانید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس پارامترهای مختلفی مشاهده کنید. در حالت پیش‌فرض شما وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس مرورگری که استفاده می کنند، مشاهده می کنید. به عنوان مثال در جدول بالا حدود نیمی از بازدیدکنندگان از مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) و بعد از آن از فایرفاکس (Firefox) استفاده می کنند.

اما این تنها آماری نیست که شما می توانید از این بخش مشاهده کنید. در بالای سمت راست این جدول و در مقابل Viewing گزینه های مختلف هستند که به کمک هر یک می توانید نکات دیگری از بازدیدکنندگان خود را کشف کنید:

‏- Operating System: به کمک این بخش شما می توانید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس سیستم عاملی که استفاده می کنند مشاهده کنید.

‏- Screen Resolution: به کمک این بخش شما می توانید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس کیفیت تصویر یا همان مانیتورشان مشاهده کنید.

‏- Screen Colors: به کمک این بخش شما می توانید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس رنگ بندی مانیتورشان مشاهده کنید.

‏- Flash Version: به کمک این بخش شما می توانید وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس نسخه های مختلف فلشی که استفاده می کنند مشاهده کنید.

‏- Other: در این بخش شما می توانید وضعیت استفاده بازدیدکنندگان وب سایت خود را براساس قابلیت استفاده از جاوا مشاهده کنید.

Network
به کمک این بخش شما می توانید اطلاعاتی در مورد اتصال اینترنت بازدیدکنندگان وب سایت خود بدست آورید. ساختار کلی این بخش مانند بخش قبلی است با این تفاوت که شما در این بخش می توانید در دو مورد اطلاعاتی جالبی را بدست بیاورید هر چند که به دلیل ساختار سرویس دهندگان اینترنت در ایران، این آمار آنچنان که باید و شاید دقیق نیست.

تصویر بالا نمونه ای از این بخش است که همانگونه که می بینید می توانید بازدیدکنندگان خود را براساس سرویس دهندگان اینترنت مشاهده کنید. علاوه بر آن با کلیک بر روی Hostname در بالای سمت چپ جدول نیز می‌توانید براساس هاست، بازدیدکنندگان خود را مشاهده کنید.

 

Social و Mobile
همانگونه که در درس اول و چهارم اشاره کردیم، در این دوره آموزشی ما نکات کلیدی و پرکاربرد گوگل آنالیتیکز را که یک کاربر اینترنت مانند ما و شما به آنها نیاز دارد را آموزش می دهیم و آموزش باقی بخش ها را بر عهده افرادی می گذاریم که می خواهند به صورت تخصصی تر آمار وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنند. به همین دلیل آموزش بخش های Social و Mobile را بر عهده این دسته از افراد می گذاریم زیرا این دو بخش برای کاربران عادی و افرادی که وبلاگ می نویسند آنقدرها کاربردی نیست.

منبع: http://www.onlinequiz.com


اخطار! استفاده از مطالب وبلاگ با درج لینک منبع مجاز میباشد

اشتراک گذاری

Facebook Twitter More...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


توسط glassy



صفحات سایت
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : ایران دانلود